Alcoholwetvergunning
Wat is het?
Wilt u alcohol schenken in uw horecabedrijf, dus voor consumptie ter plekke? Dan moet u een alcoholwetvergunning van de gemeente hebben. Het aanvragen van een alcoholwetvergunning doet u bij de gemeente waar uw bedrijf gevestigd is.
Hoe werkt het?
De regels in de Alcoholwet hebben betrekking op het schenken van alcohol in een commercieel horecabedrijf. In de Alcoholverordening - de lokale regelgeving - zijn regels opgenomen voor het schenken van alcohol in paracommerciële instellingen.
Met een alcoholwetvergunning mag u alcohol schenken in uw bedrijf aan personen van 18 jaar en ouder. U kunt de vergunning krijgen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Uw personeelsleden zijn 16 jaar of ouder.
- Uw barmedewerker onder de 18 jaar mag alcohol verkopen, maar niet drinken.
- Sinds de laatste wijziging van de Alcoholwet moet een leidinggevende zich laten registreren in het register Lcsh (Landelijke commissie sociale hygiëne) via het Register Sociale Hygiëne.
- Geen van de leidinggevenden heeft een strafblad.
- In uw zaak moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn die minimaal 21 jaar oud is. Deze leidinggevende staat ook vermeld op uw vergunning.
Nieuwe leidinggevende melden
Als er een nieuwe leidinggevende in uw bedrijf komt werken, moet u dit melden bij de gemeente. Onder leidinggevenden wordt verstaan: de personen die achter de bar staan en alcohol schenken. U hoeft hiervoor geen nieuwe vergunning aan te vragen.
Voor het melden van een nieuwe leidinggevende gebruikt u het digitale meldingsformulier (met eHerkenning). Wanneer iemand uw horecazaak overneemt, heeft de nieuwe ondernemer een eigen alcoholwetvergunning nodig. Dit betekent dat de nieuwe ondernemer de bestaande vergunning niet kan overnemen.
Wat heb ik nodig?
Als u een alcoholwetvergunning aanvraagt, heeft u de volgende documenten nodig:
- een kopie legitimatiebewijs van de ondernemer en leidinggevenden
- een kopie diploma Sociale Hygiëne van de ondernemer en leidinggevenden
- een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan drie maanden)
- ondernemingsplan en beleidsplan
- plattegrond horeca-inrichting (lokaliteiten en terras)
- een kopie van pacht-, huur- of koopcontract
- indien van toepassing: arbeidscontracten
- vragenlijst Bibob
- menukaart
- bestuursreglement (voor vereniging en stichting)
Wat kost het?
- Aanvragen alcoholwetvergunning: € 28,90
- Aanvragen ontheffing op grond van Alcoholverordening: € 57,85
- Wijzigen van leidinggevende(n): € 32,25
Extra informatie
Downloads
Bibob-formulier
Naast het reguliere aanvraagformulier kunnen wij u vragen een Bibob-vragenformulier in te vullen. Daarmee beoordelen we de betrouwbaarheid van uw onderneming. Als er bijvoorbeeld sprake is van een crimineel verleden, kunnen wij besluiten om u geen vergunning te geven.
Document download informatie:
- Een pdf-bestand kunt u openen in verschillende PDF-lezers, zoals Adobe Reader.
Contact
Heeft u een vraag? Neem contact op via vergunningen@maassluis.nl of bel naar 14 010. Wij helpen u graag.