Programma Cultuurmenu 2024-2025

Per jaar krijgen de basisscholen per groep meerdere cultuurdisciplines aangeboden. Uiterlijk 5 weken voor aanvang van de zomervakantie dienen de leerlingengegevens voor het nieuwe schooljaar te zijn ingevuld. De leerlingengegevens kunt u invullen via onderstaand aanmeldformulier.

Aanmeldformulier leerlingengegevens voor basisscholen

Lesprogramma groep 1 en 2

Kunstdiscipline: theater

Naam culturele instelling: Jeugdtheaterhuis
Programma: theaterles Laat Jezelf Zien!

Programmabeschrijving

In deze Theaterles gaan we verhalen verzinnen en laat je je fantasie de vrije loop. Speel lekker tegendraadse personages: misschien wel een boze ridder (…zonder billen) een verwende wolf (…die naar huis wil!) of een verdwaalde piraat (…in de straat!). Laat jezelf zien!

In een workshop van 1 uur worden de leerlingen op speelse wijze meegenomen in de wereld van theater. De leerlingen gaan aan de hand van spelopdrachtjes en theaterspelletjes aan de slag met gevoel en verbeeldingskracht. Dit alles onder leiding van een enthousiaste theaterdocent.

Inspiratiebronnen:

  • Piraten in de straat - Jonny Duddle
  • Wolfje wil naar huis - Rachel Bright
  • De ridder zonder billen - Levina van Teunenbroek 

Praktische informatie

Doelgroep: groep 1/2, ook mogelijk voor groep 3/4
Locatie: op school
Lesmateriaal: niet nodig
Aantal lessen: 1 les van één uur

Lesdoelen

Kerndoelen

  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).

Lesdoelen
De leerlingen

  • maken spelenderwijs kennis met de basis van theater
  • ontwikkelen creatief denken en kracht van verbeelding ontwikkelen
  • spelen met taal

Kunstdiscipline: muziek

Naam culturele instelling: Muziek@Maassluis
Naam programma: Beestenboel

Programmabeschrijving

Een serie lessen die gaat over beesten in de muziek: het kruipen van de slak, het springen van de haas, de enge draak, het zachte pluisje en de vissen in het aquarium. Veel aspecten van de muziek komen aan bod in relatie tot dieren: luisteren naar muziek, bewegen op muziek, spelen op instrumenten, vorm in de muziek, zingen en lichaamstaal. 

Aan het einde van de lessencyclus kunnen kinderen:

  1. de in het project aangeboden liedjes zingen
  2. de liedjes instrumentaal begeleiden met behulp van het meegebrachte instrumentarium
  3. adequaat bewegen op de beluisterde muziek
  4. in groepjes met behulp van instrumenten en lichaamstaal de sfeer neerzetten van het betreffende dier dat ook muzikaal moet worden uitgebeeld
  5. muzikale tegenstellingen onderscheiden in relatie tot het dierenthema: zacht/hard, snel/langzaam enzovoorts

Praktische informatie

Doelgroep: groep 1/2
Locatie: op school
Lesmateriaal: wordt verzorgd door Muziek@Maassluis
Aantal lessen: 3 lessen van 30 minuten

Lesdoelen

Kerndoelen

  • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven (1).
  • De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden (12).
  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).

Daarbij:

  • verkennen ze muziek vanuit onderwerpen uit de directe omgeving en belevingswereld
  • leren ze eenstemmige, korte en ritmisch eenvoudige liedjes, verbonden met het thema of onderwerp
  • maken ze kennis met een aantal muzikale vormprincipes
  • leren ze korte speelstukjes maken en tegenstellingen spelen
  • leren ze bewegen op muziek

Lesdoelen

  • kennismaken met muziek, beluisteren en maken
  • met behulp van instrumenten en lichaamstaal de sfeer van een muzikaal dier neerzetten
  • muzikale tegenstellingen onderscheiden (zacht/ hard, langzaam/ snel enzovoorts)
  • verbeelden en verwonderen
  • je inleven in een ander
  • luisteren naar elkaar

Lesprogramma groep 3 en 4

Kunstdiscipline: theater

Uitvoerende instantieDans- & Balletstudio Westside
Programma: Links, rechts, links

Programmabeschrijving

Een dansproject over veilig oversteken. Door middel van dans leren leerlingen over de basis verkeersregels en -borden. Spelenderwijs ontdekken de kinderen, samen met de gastdocent dans, bewegingen die in het verkeer plaatsvinden en zetten dit om tot dans. Haastig oversteken, héél voorzichtig oversteken, hink-stap-sprong over het zebrapad, wat mag wel? En wat mag er niet? Tijdens de dansworkshops is oversteken een belevenis zonder creatieve stopborden.

Het dansproject bestaat uit twee dansworkshops verdeeld over twee weken verzorgd door een gastdocent dans. Daarnaast ontvangt u een lerarenhandleiding met lesmateriaal ter voorbereiding en verdieping van de dansworkshops. Tijdens het dansproject wordt er gewerkt aan een dansvideo van de groep over het thema: veilig oversteken. Deze video kan uiteindelijk worden getoond aan de hele school, zodat iedereen veilig oversteekt.

Onderzoeken, ontdekken en creëren; eigen creatieve inbreng is de basis van dit dansproject.

Praktische informatie

Doelgroep: groep 3/4
Locatie: op school, eventueel de tweede les in Dansstudio Westside
Lesmateriaal: lerarenhandleiding ter voorbereiding en verwerking van de workshops
Aantal lessen: 2 lessen van 60 minuten

Lesdoelen

Kerndoelen

  • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven (1).
  • De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden (12).
  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).

Lesdoelen

  • kennismaken met allerlei aspecten van dans
  • respectvol samenwerken
  • onderzoeken en ontdekken
  • verbeelden en verwonderen
  • je inleven in een ander
  • luisteren naar elkaar 

Kunstdiscipline: theater

Naam culturele instelling: Theater Koningshof
Naam programma: Snurk

Programmabeschrijving

Hoe moet ik slapen als mijn ogen wakker zijn?

Snurk is een monsterlijk lieve voorstelling over angst voor het onbekende, over hoe verandering je wakker kan schudden en wennen niet iets is waar je je ogen voor kan sluiten. Een muzikale reis vol onverwachte vriendschappen en fantasierijke beelden.

Aan de hand van de lesbrief blikt de leerkracht met de groep van te voren op school vooruit op de voorstelling. In het theater maken de leerlingen vervolgens de voorstelling mee. Na afloop van de voorstelling vindt er onder begeleiding van een theaterdocent een nabespreking plaats. Eenmaal terug op school is er gelegenheid het bezoek samen na te bespreken.

Doelgroep: groep 3/4
Locatie: Theater Koningshof, voorstellingen op 27 januari 2025 om 11.00 uur en 13.30 uur
Lesmateriaal: informatieve lesbrief voor de leerkracht ter voorbereiding (praktisch en inhoudelijk) en nabespreking
Aantal lessen: 1 (voorstelling), vooruitblik en nabespreking door leerkracht (op school)

Lesdoelen 

Kerndoelen

  • De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (2).
  • De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren (3).
  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).

Lesdoelen

  • kennismaken met verschillende soorten drama in een culturele instelling
  • met alle zintuigen een theatervoorstelling ervaren rond een betekenisvol onderwerp in een buitenschoolse situatie
  • voeren van een beschouwingsgesprek naar aanleiding van spel en/of theatervoorstelling
  • verbeelden en verwonderen
  • je inleven in een ander
  • nadenken over en verwoorden van je mening
  • kritisch kijken en nadenken
  • luisteren naar en respect hebben voor elkaar

Kunstdiscipline: literatuur (taal)

Naam culturele instelling: Bibliotheek de Plataan
Naam programma: Kijkers!

Programmabeschrijving 

Alle thema’s die op dat moment in de klas spelen, kunnen worden aangeboden. Verwondering en fantasie.

Sla een prentenboek open en je zit in een hele andere wereld. De platen laten dingen zien die je met eigen ogen nog nooit gezien hebt. Leerlingen ervaren dat verhalen spannend kunnen zijn of grappig of herkenbaar. Prentenboeken zijn een verrijking voor ieder kind.

Voor dit programma ligt er vier weken lang een collectie boeken in de klas. In deze periode bezoekt een illustrator de kinderen en verzorgt een workshop.

De groep gaat met de boekencollectie aan de slag: de boeken worden gelezen en bekeken, er wordt over gepraat en de leerlingen houden een schrijversboekje bij.

Doelgroep: groep 3/4
Locatie: op school
Lesmateriaal: bij dit programma is een handleiding voor de leerkracht beschikbaar
Aantal lessen: introductie op school duurt 15 tot 20 minuten. Bezoek van illustrator op school duurt 60 minuten. De prentenboekencollectie is 4 weken in de klas, zodat de collectie optimaal kan worden ingezet. 

Lesdoelen

Kerndoelen

  • De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (2).
  • De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren (3).
  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).

Lesdoelen

  • kennismaken met verschillende soorten drama in een culturele instelling
  • met alle zintuigen een theatervoorstelling ervaren rond een betekenisvol onderwerp in een buitenschoolse situatie
  • voeren van een beschouwingsgesprek naar aanleiding van spel en/of theatervoorstelling
  • verbeelden en verwonderen
  • je inleven in een ander
  • nadenken over en verwoorden van je mening
  • kritisch kijken en nadenken
  • luisteren naar en respect hebben voor elkaar

Lesprogramma groep 5 en 6

Kunstdiscipline: Muziek

Naam culturele instelling: Muziek@Maassluis
Programma: Het Orkest

Programmabeschrijving

Dit project gaat over het orkest: welke instrumentgroepen zijn er, hoe spelen zij samen en hoe vaak oefenen ze?
Aan bod komen de koperblazers, de houtblazers, de strijkers en de slagwerkers, én leerlingen maken kennis met een aantal musici. 

In de lessen bekijken we telkens een andere instrumentgroep, maken we kennis met de musici, luisteren we naar hun muziek en proberen we zelf ook uit.

Doelgroep: groep 5/6
Locatie: op school
Lesmateriaal: lesmateriaal voor tijdens de lessen wordt verzorgd door Muziek@Maassluis
Aantal lessen: 4 lessen van 45 minuten

Lesdoelen 

Kerndoelen

  • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven (1).
  • De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden (12).
  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).

Daarbij:

  • leren ze om goed te luisteren naar korte betekenisvolle muziekfragmenten
  • praten ze over hun beleving en de betekenis die de muziek voor hen heeft
  • praten ze over de verschillen in hun luisterervaringen, bijvoorbeeld waarom bepaalde muziek wel bij de een en minder goed bij de ander past
  • spelen ze muziek op schoolinstrumenten, digitale instrumenten, meegebrachte instrumenten of met 'eigen slagwerk' en gebruiken ook andere materialen om klanken mee te maken

Lesdoelen

  • kennismaken met allerlei aspecten van een orkest
  • uitproberen en durven
  • samenwerken
  • interesses ontdekken
  • verbeelden en verwonderen
  • je inleven in een ander
  • luisteren naar elkaar

Kunstdiscipline: theater

Naam culturele instelling: Jeugdtheaterhuis
Programma: workshop Maak kennis met ZEB. en ontdek de magie van het theater

Programmabeschrijving

ZEB. stelt ons de vraag: Waarom doen we de dingen eigenlijk zoals we ze doen? Naar het filosofische kinderboek van schrijver Gideon Samson en illustrator Joren Joshua. 

Binnen anderhalf uur een rol in je eigen versie van ZEB. spelen – dat kan toch niet…of wel?! Jawel, dat kan bij de workshop Maak kennis met ZEB. en ontdek de magie van het theater. Want wat is dat eigenlijk precies, toneelspelen, zingen en dansen? Hoe breng je emoties over, en hoe breng je je favoriete personage tot leven? Aan het einde van de workshop is elke deelnemer er bovendien helemaal op voorbereid om de voorstelling in het theater te gaan zien.

Jeugdtheaterhuis biedt het primair onderwijs een workshop aan van 1,5 uur. In deze workshop introduceren docenten van Jeugdtheaterhuis de personages van ZEB. Door middel van een korte scène. Daarna gaan de deelnemers samen met de docenten in op de thematiek van de voorstelling en natuurlijk zelf theater maken en spelen. De workshop gaat dieper in op de inhoud van ZEB. Het verhaal gaat over zaken die niet kunnen, omdat ze ongebruikelijk, onlogisch, absurd of zelfs onmogelijk zijn. De verhalen openen de mogelijkheid dat het wél zou kunnen en niet per se raar is.

Doelgroep: groep 5/6, eventueel voor groep 4 tot en met 8
Locatie: op school
Lesmateriaal: geen
Aantal lessen: 1 van 1,5 uur

Lesdoelen

Kerndoelen

  • De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (2).
  • De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren (3).
  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).

Lesdoelen

  • kinderen enthousiast maken voor verhalen, theater maken en spelen
  • verbinding maken met de thematiek van het verhaal
  • nieuwsgierig maken naar de voorstelling
  • kinderen prikkelen en uitdagen om zelf actief te worden met theater

Kunstdiscipline: Theater

Naam culturele instelling: Jeugdtheaterhuis
Programma: Toneelspelen is echt nep!

Programmabeschrijving

Theater vanuit werkelijkheid, spelwerkelijkheid en theatrale werkelijkheid. 90 min spelworkshop met begeleiding van theatertechniek om het effect van theater in een theaterzaal optimaal te voelen.

In de workshop Toneelspelen is echt nep! gaan de leerlingen aan de slag met de vraag: waarom is nep in het theater echt? Spelenderwijs worden onder begeleiding van een theaterdocent de leerlingen uitgedaagd om hun fantasie en verbeeldingskracht aan te zetten. Extra bijzonder is het om de workshop in een echt theater uit te voeren, met ondersteuning van de theatertechniek (licht en geluid). Dit maakt het nog echter! Vanuit verschillende spelvormen zoals improvisatie, leren de kinderen dat de werkelijkheid binnen het eigen spel en in het theater maakbaar is. We kunnen overal en iedereen zijn en alles is mogelijk! Door te spelen en naar elkaar te kijken ontdekken de kinderen dat in het theater echt nep is en nep echt. 

Doelgroep: groep 5/6, eventueel voor groep 4 tot en met 8
Locatie: Theater Koningshof, zaal Uiver of op school
Lesmateriaal: geen
Aantal lessen: 1 les van 90 minuten

Lesdoelen

Kerndoelen

  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).

Lesdoelen
De leerling:

  • maakt kennis met theater en toneelspelen vanuit de begrippen “echt” en “nep”
  • onderzoekt de verschillen tussen werkelijkheid, spelwerkelijkheid en theatrale werkelijkheid
  • zet nieuwsgierigheid, fantasie en verwondering in binnen zijn/haar spel
  • spelen met en kijken naar elkaar werken goed samen binnen een groep
  • gaat aan de slag met spelvaardigheden als fantasie, verbeelding, improvisatie en samenspel
  • werkt aan sociale vaardigheden als inlevingsvermogen, samenwerken en onderzoeken van uiterlijke kenmerken en emoties (21e vaardigheden)
  • denkt creatief (21e vaardigheden)

Kunstdiscipline: Dans

Naam culturele instelling: Dansstudio Westside
Naam programma: Groetjes uit

Programmabeschrijving

Het dansproject bestaat uit twee dansworkshops van een uur, waarin het thema Begroetingen centraal staat. Begroeten doet iedereen tientallen keren per dag. Je begroet jouw beste vriend, jouw leerkracht, ouders en onbekende mensen in bijvoorbeeld de supermarkt. In dit dansproject onderzoeken de leerlingen samen met de gastdansdocent en leerkracht op welke manieren je elkaar kunt begroeten. Zijn er verschillen in het begroeten van jouw beste vriend of iemand die je pas net hebt ontmoet? Hoe begroeten ze elkaar in andere culturen? Of hoe begroet je iemand die je al jaren niet hebt gezien?

Een enthousiaste ervaren dansdocent komt twee keer een gastdansles geven, waarin op een dansante wijze het thema wordt uitgewerkt. In de danslessen wordt er samen met de leerlingen gewerkt aan de Begroetingsdans waarin alle opgedane kennis voorbijkomt. Zelfgemaakte stukjes dans worden gecombineerd met dansfrases van de gastdocent tot een unieke Begroetingsdans.

Bij (Be-)Groetjes uit… draait het vooral om het respectvol samenwerken: de leerlingen worden bij de bewegingsopdrachten over begroetingen uitgedaagd om samen te werken. Samenwerken in tweetallen en als één groep is een belangrijk aspect binnen dit project. De leerlingen krijgen ook meer inzicht in verschillende culturen en hun begroetingen. Misschien zijn er wel culturen bij die zich in hun eigen klas bevinden. Dit project kan aansluiten bij thema’s als: dans, bewegingsonderwijs, samenwerken, culturen ontdekken.

Doelgroep: groep 5-6
Locatie: op school, eventueel de tweede les in Dansstudio Westside
Lesmateriaal: lerarenhandleiding met werkblad, verstrekt door Dansstudio Westside
Aantal lessen: twee lessen van 60 minuten

Lesdoelen

Kerndoelen

  • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven (1).
  • De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden (12). 
  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).

Lesdoelen

  • kennismaken met allerlei aspecten van dans
  • respectvol samenwerken
  • inzicht krijgen in gewoontes binnen verschillende culturen
  • interesses ontdekken
  • verbeelden en verwonderen 

Kunstdiscipline: literatuur (taal)

Naam culturele instelling: Bibliotheek de Plataan
Naam programma: schrijver in de klas en de Biebboys

Programmabeschrijving

De groep krijgt 4 weken lang een boekcollectie in de klas. De leerlingen maken kennis met de BiebBoys, met allerlei soorten boeken en lezen de boeken van de collectie. Ergens in deze vier weken bezoekt een echte schrijver de klas en verzorgt een workshop. 

De groep gaat met de boekencollectie aan de slag: de boeken worden gelezen en bekeken, er wordt over gepraat, en de leerlingen houden een schrijversboekje bij. In een aantal video’s komen BiebBoys komen met toffe uitdagingen rondom leesbevordering. De BiebBoys gaan aan de slag met boekintroductie, boekensmaak en werkvormen voor leesbevordering. 

Als kers op de taart komt er een schrijver in de klas om over haar/zijn boeken te vertellen en over leesplezier in het algemeen.

Doelgroep: groep 5/6, eventueel ook voor groep 3/4 en 7/8
Locatie: op school
Lesmateriaal: lerarenhandleiding met werkblad, verstrekt door Bibliotheek de Plataan
Aantal lessen: introductie op school duurt 15 tot 20 minuten. Tussendoor vindt er een bezoek van een schrijver plaats à 60 minuten. De collectie is 4 weken in de klas, zodat er lekker veel kan worden gelezen.

Lesdoelen

Kerndoelen

Nederlands:

  • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven (1).
  • De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (2).
  • De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen (5).
  • De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten (9).
  • De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken (12).

Oriëntatie op jezelf en de wereld:

  • De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kunstzinnige oriëntatie:

  • De leerlingen leren beelden, taal, (muziek, spel en beweging) te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).

Lesdoelen

De leerling:

  • ervaart dat verhalen spannend of grappig kunnen zijn
  • ervaart dat lezen heel leuk kan zijn
  • vormt zijn mening en denkt na over smaak en voorkeuren
  • wordt in zijn fantasie geprikkeld
  • leeft zich in in een ander en vormt een mening

Kunstdiscipline: Beeldende kunst

Naam culturele instelling: Museum Maassluis
Naam programma: Waar Verhalen en Kunst samenkomen!

Programmabeschrijving

Het lesprogramma laat leerlingen kennis maken met zowel de historie van Maassluis als hedendaagse kunst uit Maassluis. 

Het programma bestaat uit twee onderdelen:

  1. In de eerste les op school maken leerlingen kennis met het museum als organisatie en alles wat daarbij komt kijken. Over musea in het algemeen, maar vooral over Museum Maassluis. Deze les zal ongeveer 30-45 minuten duren (uitgevoerd door medewerkers van het museum). 
  2. De tweede les bestaat uit een bezoek aan het museum. De leerlingen maken aan de hand van de vaste collectie kennis met de geschiedenis van Maassluis, waaronder het ontstaan van Maassluis, de visserij, de verbindingen over water en land en de Tweede Wereldoorlog. Vervolgens wordt de groep in tweeën gesplitst en gaat een deel aan de slag met een workshop en het andere deel met een activiteit (speurtocht, puzzeltocht, storytelling enzovoorts) binnen de wisselende tentoonstelling.

Doelgroep: groep 5-6
Locatie: op school en in Museum Maassluis
Lesmateriaal: lerarenhandleiding met werkblad, verstrekt door Museum Maassluis
Aantal lessen: twee lessen: één op school en één in het museum

Lesdoelen

Kerndoelen
Nederlands:

  • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven (1).
  • De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (2).
  • De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend vak karakter is en leren met argumenten te reageren (3).

Oriëntatie op jezelf en de wereld:

  • De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen (37).
  • De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren (51).

Kunstzinnige oriëntatie:

  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).
  • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed (56).

Lesdoelen 
De leerling:

  • Maakt kennis met de lokale historie van Maassluis aan de hand van spannende verhalen, kunstwerken en maquettes.
  • Maakt kennis met het museum als organisatie, met name wat zich afspeelt in het museum en waarom het belangrijk is om musea te hebben.
  • Maakt kennis met (beeldende) kunst uit Maassluis.
  • Wordt gestimuleerd om zich te verhouden tot hetgeen dat hij ontdekt: wat vind ik hiervan, wat zou ik doen? (zowel over de historie, maar ook zeker over de kunsten).
  • Wordt gestimuleerd om zijn of haar indrukken te verwerken in een creatieve opdracht (wisselend aan de hand van de tijdelijke tentoonstellingen).

Onderwijsthema’s
Burgerschap:

  • Maassluis op eigen benen (Akte van Separatie)
  • allerlei kleuren rook (actie voor een schoner milieu)

Canon van Nederland:

  • Nederland waterland (de watersnood, Haven van Rotterdam)

Canon van Maassluis:

  • het ontstaan van Maassluis (eerste dijken en sluizen)
  • visserij (zes eeuwen middel van bestaan)
  • verbindingen (zeven eeuwen verkeer en vervoer)
  • Tweede Wereldoorlog (oorlogsleed in Maassluis)

Lesprogramma groep 7 en 8

Kunstdiscipline: theater

Naam culturele instelling: Theater Koningshof
Naam programma: Herman, we have a problem!

Programmabeschrijving

De voorstelling gaat over groot dromen, over het oplossen van problemen en over wat je er daarvoor over hebt: een plan maken, stapje voor stapje werken, de lat hoog leggen maar wel met bereikbare tussendoelen, een goede (groei)mindset creëren, open staan voor hulp van anderen, hulp durven vragen, onderzoeken, out of the box denken, geduld hebben, doorzettingsvermogen kweken, leren omgaan met tegenslag en teleurstelling (falen is een leermoment), herhalen en trainen, niet te snel tevreden zijn, kiezen voor het beste resultaat, jezelf laten verrassen door iets positiefs waar je misschien helemaal niet naar op zoek was (serendipiteit). Zonder bovenstaande had de mens nooit geleerd om bijvoorbeeld te vliegen. Of skateboarden. Of überhaupt leren.

Aan de hand van de lesbrief bereidt de leerkracht een bezoek aan de voorstelling voor. In het theater maken de leerlingen de voorstelling mee. Na afloop vindt er onder begeleiding van een theaterdocent een nabespreking plaats. Eenmaal terug op school is er gelegenheid het bezoek samen na te bespreken.

Doelgroep: groep 7/8, eventueel ook voor groep 6
Locatie: theater, voorstellingen op 23 januari 2025 om 11.00 uur en 13.00 uur
Lesmateriaal: één lesbrief biedt lessuggesties voor creatieve en verrassende opdrachten om de voorstelling voor te bereiden of te verwerken. De Hermannen vertellen er zelf in een aantal video’s van alles over.
Aantal lessen: 1 voorstelling, een vooruitblik en nabespreking door leerkracht (op school)

Lesdoelen

Kerndoelen

  • De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (2).
  • De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren (3).
  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).

Lesdoelen
De leerling:

  • maakt kennis met verschillende soorten drama in een culturele instelling
  • ervaart met alle zintuigen een theatervoorstelling rond een betekenisvol onderwerp in een buitenschoolse situatie
  • realiseert zich dat mensen voorstellingen verschillend ervaren
  • verbeeldt en verwondert zich
  • leeft zich in een ander in, luistert naar en heeft respect voor de ander
  • denkt na over en verwoordt eigen mening
  • kijkt kritisch

Kunstdiscipline: beeldende kunst

Naam culturele instelling: Kunst en Cultuur Academie (KCA)
Naam programma: Wat is kunst?

Programmabeschrijving 

Leerlingen gaan op ontdekkingstocht in de wereld van de beeldende kunst. Ze bekijken verschillende kunstwerken: wat is kunst eigenlijk? Wat is en doet een kunstenaar? En waarom? Wat voor soorten kunst bestaan er? Naast kijken naar en praten over gaan de leerlingen zelf aan de slag met bijzondere technieken. 

Het programma bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Les 1 op school: met een gastdocent van KCA bespreken en bekijken wat kunst is en wat kunstenaars doen en maken.
  2. Les 2 (optioneel): met eigen leerkracht op ontdekkingstocht in eigen buurt: waar vind je kunst op straat? (leshandleiding voorhanden).
  3. Les 3: bezoek atelier KCA in kleine groepjes onder begeleiding van medewerkers van KCA werken met een bijzondere kunsttechniek. Na afloop gaat eigen kunstwerk mee naar huis.

Doelgroep: groep 7/8
Locatie: op school en bij de KCA
Lesmateriaal: lerarenhandleiding, verstrekt door de KCA
Aantal lessen: drie (één op school, één in de stad/buurt en één bij de KCA)

Lesdoelen

Kerndoelen
Nederlands:

  • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven (1).
  • De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (2).

Oriëntatie op jezelf en de wereld:

  • De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren (51).
  • De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van diverse tijdvakken (52). 

Kunstzinnige oriëntatie:

  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).
  • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed (56).

Lesdoelen
De leerling:

  • Maakt kennis met diverse vormen van kunst en ervaart dat het iets met je doet.
  • Leert kijken naar kunst en het in de directe omgeving te herkennen/zien.

Kunstdiscipline: erfgoed

Naam culturele instelling: de Furie, de Hudson, Nationaal Sleepvaartmuseum
Naam programma: Operatie Storm: Maassluis en de sleepvaart

Programmabeschrijving

Maassluis is altijd afhankelijk geweest van water en heeft altijd geleefd met het water: toen er nog weinig wegen bestonden kon de stad al gebruik maken van het waterwegennetwerk (trekvaart), de diverse sluizen betekende een bepaalde macht over het achterland (Delfland), de visserij was een belangrijke inkomstenbron, schepen die met handelswaren van zee kwamen, konden in Maassluis al worden gespot, en met de verzanding van de Maas kreeg de stad een belangrijke rol in de sleepvaart. Aan de hand van een spannende speurtocht maken leerlingen kennis met de betekenis die het water al eeuwen voor Maassluis heeft, met uiteindelijk de nadruk op de belangrijke rol die de stad in de wereld van de sleepvaart speelde.

Het programma bestaat uit drie onderdelen:

  1. Les 1: op school maken leerlingen kennis met de betekenis die het water al eeuwen voor Maassluis heeft en horen ze over een noodhulpvraag van een schip (korte of uitgebreide les, door leerkracht zelf).
  2. Les 2: een stap terug in de tijd... aan de hand van een (fictief) krantenartikel wordt hun hulp ingeroepen bij een reddingsoperatie van een schip, dat net voor de Tweede Wereldoorlog voor de kust van Zuid-Holland in nood raakte. Zowel in het museum als op één van de museumschepen ontdekken ze stap voor stap een code waarmee ze de juiste noodsignalen kunnen uitzenden, en daarmee uiteindelijk het schip kunnen redden (verzorgd door medewerkers van de schepen/ museum)
  3. Les 3: op school verwerken ze hun ontdekkingen in een creatieve opdracht (korte of uitgebreide les, door leerkracht zelf).

Doelgroep: groep 7/8
Locatie: op school en op locaties
Lesmateriaal: handleiding voor de leerkracht (beschrijving opzet 3 lessen) en introductievideo (les 1)
Aantal lessen: drie (twee op school, één in museum/op schip)

Lesdoelen

Lesdoelen
De leerling:

  • Maakt aan de hand van spannende verhalen kennis met en verwondert zich over de bijzondere lokale geschiedenis van Maassluis, met name het leven met het water in de 19de en 20ste eeuw.
  • Verbindt deze gebeurtenissen met een aantal belangrijke landelijke historische feiten.
  • Realiseert zich dat cultuur, erfgoed en geschiedenis overal om je heen zijn.
  • Werkt met authentieke historische bronnen en doet zelf onderzoek.
  • Realiseert zich dat tijden veranderen: zoals de wereld is, zo heeft hij er niet altijd uit gezien.
  • Verhoudt zich tot hetgeen hij ontdekt: wat vind ik hiervan, wat zou ik doen, wat zegt dit over mijn eigen tijd en mijzelf?
  • Verwerkt zijn indrukken en ervaringen op diverse creatieve manieren.

Onderwijsthema’s
Vensters Canon van Maassluis:

  • het ontstaan van Maassluis
  • visserij
  • verbindingen
  • de Nieuwe Rotterdamse Waterweg
  • watersnood
  • maritieme rampen

Vensters Canon van Nederland:

  • de Beemster (inpoldering)
  • de eerste spoorlijn (stoommachines)
  • de Watersnood
  • de haven van Rotterdam

Kerndoelen
Nederlands:

  • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven (1).
  • De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (2).

Oriëntatie op jezelf en de wereld:

  • De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren (51).
  • De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van tijdvakken Burgers en stoommachines en Wereldoorlogen (52).

Kunstzinnige oriëntatie:

  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55).
  • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed (56).

Kunstdiscipline: erfgoed

Naam culturele instelling: Groote Kerk
Naam programma: Ontsnapping van Schanseiland; Het mysterie van de Groote Kerk van Maassluis

Programmabeschrijving 

In dit lesprogramma maken leerlingen kennis met de spannende en bewogen geschiedenis van het Schanseiland en van de Groote Kerk in het oude centrum van Maassluis. Schanseiland ontstond als verdedigingswerk tegen de Spanjaarden in de Tachtigjarige Oorlog. In de 17de eeuw werd op deze plek de imposante Groote Kerk met ‘vissersgeld’ (opbrengsten uit de haringvangst) gebouwd.

In en om de kerk zijn veel sporen te vinden, die vertellen over deze bijzondere en spannende geschiedenis: handwerklieden lieten hun naam als grafitti achter, er zijn ontelbare grafstenen, een enorm orgel van 300 jaar oud, een bijzondere preekstoel, gedenkborden en meer. Er schijnen zelfs ondergrondse tunnels verstopt te zijn waarmee je in barre tijden stiekem van het eiland kon ontsnappen.

Het programma bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Les 1: op school kennis maken met deze bijzondere plek, maar ook met de 17de-eeuws Steijn, die hun hulp vraagt bij het oplossen van een mysterie (korte les of uitgebreid, door leerkracht zelf).
  2. Les 2: bezoek aan de Kerk aan de hand van een spannend speurspel, op zoek naar de oplossing van het mysterie van Steijn (verzorgd door medewerkers van de Groote Kerk).
  3. Les 3: op school, verwerken van ervaringen in een creatieve opdracht ((korte les of uitgebreid, door leerkracht zelf).

Doelgroep: groep 7-8
Locatie: op school en op locatie
Lesmateriaal: handleiding voor de leerkracht (beschrijving opzet drie lessen), introductie-animatie-video (les 1) en afsluitende video (les 3).
Aantal lessen: drie (twee op school en één in de Groote Kerk)

Lesdoelen

Kerndoelen
Nederlands:

  • De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven (1).
  • De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren (2).

Oriëntatie op jezelf en de wereld:

  • De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren (51).
  • De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van tijdvakken Ontdekkers en Hervormers en Regenten en Vorsten (52).

Kunstzinnige oriëntatie:

  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (54).
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (55). 
  • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed (56).

Lesdoelen
De leerling:

  • Maakt aan de hand van spannende verhalen kennis met en verwondert zich over de bijzondere lokale geschiedenis van Maassluis, met name de 16de een 17de eeuw (Tachtigjarige Oorlog, Gouden Eeuw, Visserij).
  • Verbindt deze gebeurtenissen met een aantal belangrijke landelijke historische feiten.
  • Realiseert zich dat cultuur, erfgoed en geschiedenis overal om je heen zijn.
  • Werkt met authentieke historische bronnen en doet zelf onderzoek.
  • Verhoudt zich tot hetgeen hij ontdekt: wat vind ik hiervan, wat zou ik doen, wat zegt dit over mijn eigen tijd?
  • Verwerkt zijn indrukken en ervaringen in een creatief opdracht.

Onderwijsthema’s
Vensters Canon van Maassluis:

  • het ontstaan van Maassluis
  • Fort op de Schans
  • Johannes Fenacolius

Vensters Canon van Nederland:

  • de Opstand
  • Willem van Oranje

Tijdvakken:

  • tijd van Ontdekkers en Hervormers (16de eeuw)
  • tijd van Regenten en Vorsten (17de eeuw)