Gebruik achternaam veranderen

Wat is het?

Als u getrouwd bent, geregistreerd partner bent, gescheiden bent of weduwe of weduwnaar bent geworden, kunt u het gebruik van uw achternaam laten veranderen door de gemeente. U kunt dan kiezen voor:

  • alleen uw eigen achternaam
  • alleen de achternaam van uw partner
  • de achternaam van uw partner gevolgd door uw eigen achternaam
  • uw eigen achternaam gevolgd door de achternaam van uw partner

Let op! Dit is niet hetzelfde als uw eigen achternaam veranderen, omdat u de achternaam van een andere ouder wilt of omdat uw achternaam een gekke betekenis heeft.

Hoe werkt het?

  • De achternaam waar u voor kiest, wordt opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP). Zo zijn ook andere overheidsorganisaties op de hoogte en kunnen zij de achternaam gebruiken die u heeft gekozen. U informeert zelf andere instellingen en bedrijven.
  • Op uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs staat altijd uw eigen naam. Ook als u getrouwd of geregistreerd partner bent. U kunt wel uw partners naam op deze documenten laten zetten.

Wat moet ik doen?

U vraagt de gemeente om het gebruik van uw achternaam te veranderen. U kunt dit online doen of persoonlijk aan de balie.

U kunt digitaal een verzoek indienen met gebruik van uw DigiD. Een schriftelijk verzoek stuurt u met een kopie van uw legitimatiebewijs naar: Gemeente Maassluis, Postbus 55, 3140 AB Maassluis.

Wilt u naar de balie van het Publiekscentrum komen? Dan moet u een afspraak maken. U kunt digitaal een afspraak maken of bellen met telefoonnummer 14 010.

Wat heb ik nodig?

  • Als u de aanvraag online doet, heeft u uw DigiD nodig.
  • Als u aan de balie uw aanvraag doet, heeft u uw geldige identiteitsbewijs nodig.

Hoelang duurt het?

  • Bij een online aanvraag verandert de gemeente uw achternaam binnen 10 werkdagen.
  • Als u persoonlijk langsgaat, verandert de gemeente uw achternaam direct.

Contact

Publiekscentrum

telefoon: 14 010

e-mail: publiekscentrum@maassluis.nl

Heeft u gevonden wat u zocht?