Geheimhouden persoonsgegevens

Wat is het?

In de Basisregistratie Personen (BRP) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die in de gemeente woont. Naast adresgegevens gaat het om gegevens over een huwelijk, de nationaliteit, de ouders en de kinderen. Het belangrijkste doel van de BRP is het geven ('verstrekken') van persoonsgegevens aan andere overheden en derden. Zij gebruiken deze gegevens voor het uitvoeren van hun taken. Het verstrekken van de persoonsgegevens uit de BRP is geregeld in de Wet BRP.
Voor andere organisaties is het niet mogelijk zomaar uw persoonsgegevens op te vragen bij de gemeente. Hiervoor gelden strikte regels.

U heeft altijd het recht om geheimhouding van uw gegevens (een verstrekkingsbeperking) aan te vragen. De gemeente zal dan geen gegevens verstrekken aan organisaties waarvan de wet niet zegt dat een gemeente daartoe verplicht is.

Hoe werkt het?

Een verzoek voor een verstrekkingsbeperking van uw persoonsgegevens is gratis en kunt u online regelen. De beperking blijft geldig totdat u zelf bij de gemeente om een wijziging vraagt. Een wijziging geeft u ook online door. Hiervoor gebruikt u hetzelfde formulier.

Het college van burgemeester en wethouders voldoet zo snel mogelijk aan uw verzoek en stuurt u een schriftelijke bevestiging. De geheimhouding van uw gegevens (verstrekkingsbeperking) geldt totdat u het zelf intrekt.

Voor het geheimhouden van gegevens uit de BRP gelden de volgende regels:

  1. Voor overheidsinstellingen
    In de wet is opgenomen dat u geen verstrekkingsbeperking kunt aanvragen voor overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, politie, RDW, ministeries, waterschappen, UWV, SVB en notarissen.
  2. Voor aangewezen derden door de minister
    Er zijn instanties of organisaties die door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn aangewezen om gegevens te mogen ontvangen uit de BRP. Voorbeelden hiervan zijn pensioenfondsen of stichtingen die zich met bevolkingsonderzoek bezighouden. Hiervoor is verstrekkingsbeperking niet mogelijk.
    Verstrekkingsbeperking is wel mogelijk voor de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA). De SILA is een samenwerking van kerkgenootschappen die gegevens bijhoudt voor de ledenadministratie van de aangesloten kerken. Heeft u een verstrekkingsbeperking? Dan wordt een verzoek van de SILA altijd afgewezen. De gemeente vraagt niet om uw mening.
  3. Voor aangewezen derden door de gemeente (Verordening BRP)
    Er zijn instellingen of organisaties die werkzaamheden verrichten die belangrijk zijn voor de gemeente. De gemeente kan, onder strenge regels, gegevens verstrekken aan bijvoorbeeld woningcorporaties, organisaties die graven beheren, instellingen voor maatschappelijk werk en organisaties voor belangenbehartiging van vervolgingsslachtoffers en nabestaanden.
    Heeft u een verstrekkingsbeperking? Dan wijst de gemeente elk verzoek van deze organisatie of instelling af. De gemeente vraagt niet om uw mening.
  4. Voor verstrekking aan derden vanwege wettelijke bepalingen
    Sommige instanties of personen hebben voor de uitvoering van wettelijke taken juiste persoonsgegevens nodig. Denk bijvoorbeeld aan advocaten die voor het voeren van een gerechtelijke procedure persoonsgegevens nodig hebben.
    Heeft u om verstrekkingsbeperking van uw persoonsgegevens gevraagd? Dan kan de gemeente toch besluiten om uw gegevens te verstrekken, maar de gemeente vraagt u dan vooraf om uw mening. De gemeente maakt een afweging tussen uw belang en het belang van de aanvrager.
  5. Voor particuliere of commerciële verzoeken
    Aan particulieren of commerciële instellingen worden alléén gegevens verstrekt, als u daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven. Heeft u een verstrekkingsbeperking aangevraagd (ook nadat u toestemming heeft gegeven voor het delen van deze gegevens)? Dan wordt een verzoek van een particulier of commerciële instelling altijd afgewezen. De gemeente vraagt niet om uw mening.

Ook op de website van de Rijksoverheid leest u welke organisaties uw persoonsgegevens kunnen krijgen.
 

Wat moet ik doen?

U vraagt de geheimhouding van uw persoonsgegevens (een verstrekkingsbeperking) aan bij de gemeente. Dit kan:

  • Digitaal - U kunt digitaal een verzoek indienen (met DigiD). U kunt met uw DigiD ook een verzoek indienen voor uw kinderen tot 16 jaar.
    Doe een digitale aanvraag
  • Schriftelijk - U kunt een schriftelijk verzoek indienen door het aanvraagformulier (PDF, 127,1 kB) te downloaden, in te vullen, te ondertekenen en te sturen naar Gemeente Maassluis, Publiekscentrum, Postbus 55, 3140 AB Maassluis.
  • Persoonlijk - U kunt het verzoek ook persoonlijk doen in het Publiekscentrum van het stadhuis. Maak hiervoor eerst een afspraak. Vergeet niet uw geldige identiteitsbewijs mee te nemen.

U kunt de geheimhouding van uw persoonsgegevens altijd weer stopzetten. Dat doe u op dezelfde manier als bovenstaand aangegeven voor het aanvragen van geheimhouding.

Wat heb ik nodig?

Uw geldige identiteitsbewijs.

Hoelang duurt het?

De gemeente verwerkt de geheimhouding binnen 5 werkdagen.

Extra informatie

Hoe staat u geregistreerd?

Wilt u weten hoe u bij de overheid geregistreerd staat, dan kunt u dit zelf controleren op MijnOverheid: mijn.overheid.nl. Op deze website logt u in met DigiD. U kunt ook een overzicht aanvragen van de instanties aan wie uw gegevens het afgelopen jaar zijn doorgegeven.

Verhuizen naar een andere gemeente?

Als u om geheimhouding hebt gevraagd en u verhuist daarna naar een andere gemeente, hoeft u de geheimhouding niet opnieuw aan te vragen.

Vragen?

Heeft u vragen? Neem contact op met het Publiekscentrum van de gemeente Maassluis via telefoonnummer 14 010 of e-mailadres publiekscentrum@maassluis.nl.

Formulier verzoek geheimhouding persoonsgegevens BRP

Heeft u gevonden wat u zocht?