Huwelijk of geregistreerd partnerschap melden (ondertrouw)
Wat is het?
Wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan moet u dit eerst melden bij de gemeente. Vroeger heette dit ‘in ondertrouw gaan’. Staan beide partners niet ingeschreven in een Nederlandse gemeente en hebben beide partners niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u niet trouwen in Nederland.
Hoe werkt het?
- U moet allebei 18 jaar of ouder zijn om te kunnen trouwen of een partnerschap aan te gaan.
- U kunt de melding maximaal 1 jaar en minimaal 12 weken voor de datum van de ceremonie doen.
- U kunt online melding doen als u beiden bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarnaast moet u alle benodigde documenten hebben.
- U kunt uw voornemen om te trouwen of een partnerschap aan te gaan bij elke gemeente melden. U kunt dit het beste doen in de gemeente waar u gaat trouwen of uw partnerschap aangaat.
Verschil huwelijk en geregistreerd partnerschap
Er zijn 3 verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:
- Als u trouwt, geeft u elkaar het ‘ja-woord’. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
- Een geregistreerd partnerschap kan, als u geen minderjarige kinderen hebt, buiten de rechter om eindigen. Bij een huwelijk moet u altijd naar de rechter om te kunnen scheiden.
- Het geregistreerd partnerschap kent geen scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.
Wat moet ik doen?
Online reserveren en melding doen van voorgenomen huwelijk (ondertrouw)
U doet de melding in de gemeente waar u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Voordat u de melding doet, moet u eerst weten waar en wanneer u de plechtigheid wilt houden. En welke ambtenaar uw voorkeur heeft. Let op: dit is niet mogelijk bij een gratis ceremonie of eenvoudige ceremonie.
Wat heb ik nodig?
Bij het melden van een huwelijk of geregistreerd partnerschap heeft u een aantal documenten nodig. Welke dat zijn, hangt af van uw persoonlijke situatie. U heeft altijd nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs van u en uw partner.
- Een geldig identiteitsbewijs van de getuigen. Deze personen moeten meerderjarig zijn. U mag minimaal 2 en maximaal 4 getuigen hebben.
Een geldig identiteitsbewijs en het liefst één van de volgende documenten:
- paspoort
- Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart)
- ID-kaart of paspoort uit een EER-land(Externe link) (alle EU-landen plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland)
- Nederlands vreemdelingendocument
Als u, uw partner of de getuige de Nederlandse nationaliteit heeft, dan is het ook mogelijk het rijbewijs als identiteitsbewijs te gebruiken.
Bent u eerder getrouwd geweest?
Zorg er dan voor dat één van de volgende documenten juist is geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP):
- uw echtscheidingsakte of
- de overlijdensakte of
- de akte van ontbinding van een geregistreerd partnerschap
In MijnOverheid ziet u of uw document is geregistreerd in de BRP en kunt u controleren of dit in de BRP juist staat vermeld.
Ontbreken de gegevens van uw (ex)partner of is het document niet geregistreerd? Maak dan een afspraak bij de gemeente waar u staat ingeschreven om deze gegevens te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Gaat het om een buitenlands document en u bent in Maassluis ingeschreven? Kijk dan op Buitenlandse documenten legaliseren en verifiëren | Gemeente Maassluis. Doe dit voordat u een melding huwelijk of geregistreerd partnerschap maakt.
Bent u in het buitenland geboren?
Zorg er dan voor dat de geboorteakte juist is geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). In MijnOverheid(Externe link) ziet u of uw document is geregistreerd in de BRP en kunt u controleren of dit in de BRP juist staat vermeld.
Ontbreken de gegevens van uw ouders of is het document niet geregistreerd? Maak dan een afspraak bij de gemeente waar u staat ingeschreven om deze gegevens te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Bent u in Maassluis ingeschreven? Kijk dan op Buitenlandse documenten legaliseren en verifiëren | Gemeente Maassluis. Doe dit voordat u een melding huwelijk of geregistreerd partnerschap maakt.
Bent u bent minder dan een jaar geleden ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP)?
U moet dan een recente ongehuwdverklaring laten zien. Deze verklaring moet u tijdens het maken van een reservering uploaden, samen met een kopie van de legitimatie van de persoon die erbij betrokken is.
Een buitenlands document is niet automatisch rechtsgeldig in Nederland. Controleer goed of uw documenten een legalisatie of apostille nodig hebben (officieel moeten worden gemaakt door zodat ze internationaal geldig zijn). Lees meer op de website van de Rijksoverheid(Externe link).
Na het controleren van uw reservering neemt de gemeente contact met u op om de originele verklaring aan te leveren.
Wat kost het?
De kosten zijn afhankelijk van onder andere locatie, dag en tijdstip. In het reserveringsproces ziet u de kosten die voor u van toepassing zijn.
Extra informatie
- Bloedverwanten in de 1e, 2e, 3e of 4e graad mogen niet met elkaar trouwen. Dat zijn bijvoorbeeld: (groot-)ouders, (klein-)kinderen, broer en zus, neef en nicht, neef en neef, nicht en nicht, oom en nicht, oom en neef, tante en nicht of tante en neef. Hierop zijn uitzonderingen(Externe link) mogelijk.
- Wilt u dat de gemeente straks voor u de naam van uw echtgenoot of partner gebruikt? Kijk dan op Gebruik achternaam veranderen | Gemeente Maassluis.
- Wilt u in Maassluis trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? En woont één partner in het buitenland? Dan moet u dit eerst melden bij de gemeente. Kijk voor meer informatie op Trouwen | Gemeente Maassluis, onder het kopje Trouwen met een niet-Nederlander.
- Woont u allebei in het buitenland, maar heeft één van u beiden de Nederlandse nationaliteit? En wilt u in Nederland trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan moet u dit eerst melden bij de afdeling Landelijke Taken van de gemeente. Kijk hiervoor op Huwelijk en partnerschap voor Nederlanders die in het buitenland wonen melden - Den Haag.
Contact
Publiekscentrum
telefoon: 14 010
e-mailadres: burgerzaken@maassluis.nl