Met een identiteitskaart (ook wel ID-kaart en ID-bewijs genoemd) toont u aan wie u bent. Ook reist u hiermee naar de meeste Europese landen.

Vraag op tijd een nieuw paspoort of identiteitskaart aan. In verband met de paspoortpiek verwacht de gemeente in 2024-2028 extra drukte in het aantal aanvragen van reisdocumenten.

Wat is het?

U hebt een geldig paspoort of geldige identiteitskaart (ID-kaart) nodig om te bewijzen wie u bent. Op de website van Rijksoverheid kunt u een overzicht vinden van alle landen waar u naartoe kunt reizen met uw ID-kaart.

Hoe werkt het?

Een ID-kaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U komt hiervoor twee keer persoonlijk naar het stadhuis: één keer voor de aanvraag en één keer voor het afhalen. Alle aanvragers, dus ook kinderen, verschijnen in persoon ter identificatie bij het aanvragen en het afhalen. 

Wat moet ik doen?

U kunt uw aanvraag direct online starten met uw DigiD.

Online aanvraag ID-kaart

Of maak een afspraak om uw ID-kaart aan te vragen bij de Publieksbalie op het stadhuis.

Maak online een afspraak

Wat neem ik mee?

  • 1 officiële pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden. Op het stadhuis kunt u geen foto laten maken.
  • Alle in het bezit zijnde reisdocumenten, ook als ze verlopen zijn. Heeft u een paspoort én ID-kaart? Neem ze dan allebei mee. 

Voor een ID-kaart onder 12 jaar neemt u óók het volgende mee:

  • Een geldig paspoort, ID-kaart of rijbewijs van alle ouders of gezaghouders. Dit mag ook een kopie zijn.
  • Toestemmingsverklaringen van alle ouders of gezaghouders. Dit kan digitaal en schriftelijk.

Kunt u niet naar het Publiekcentrum komen door medische redenen?

De gemeente kan bij u langskomen om te helpen met de aanvraag. Wilt u een afspraak maken voor een huisbezoek? Bel dan 14 010 (maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur).

Wat kost het?

Als u de aanvraag niet online heeft gestart, moet u bij de eerste afspraak (de aanvraag), de kosten betalen.

Kosten2025
Identiteitskaart voor minderjarige (5 jaar geldig)
Identiteitskaart voor meerderjarige (10 jaar geldig)
€ 42,35
€ 78,50
Toeslag bij een spoedaanvraag€ 59,10
Toeslag bij thuisservice vanwege beperkingen aanvrager€ 18,65

Hoelang duurt het?

  • Normale aanvraag: u kunt uw ID-kaart na zes werkdagen ophalen.
  • Spoedaanvraag: als u uw ID-kaart vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u het de volgende werkdag ophalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u een hoger tarief.

Extra informatie

Drukte bij aanvraag nieuw reisdocument

Tot en met 2028 moeten veel mensen hun reisdocument vernieuwen. Het kan daarom druk zijn bij de gemeente. Houd rekening met extra wachttijd. 

Hoelang is mijn ID-kaart geldig? 

Een ID-kaart is:

  • 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent
  • 5 jaar geldig als u jonger bent dan 18 jaar

Mag ik mijn oude ID-kaart houden? 

Als uw oude ID-kaart al verlopen is, dan moet u het inleveren bij de aanvraag. Is de ID-kaart nog niet verlopen, dan moet u het inleveren bij het ophalen van uw nieuwe ID-kaart.

Wilt u uw oude ID-kaart houden? Geef dit dan aan. Uw oude ID-kaart wordt ongeldig gemaakt door er gaatjes in te maken.

Wilt u het oude ID-kaart later alsnog weggooien? Breng het dan naar de gemeente. Zij zorgen ervoor dat het op een veilige manier wordt vernietigd.

Activeren van inlogfunctie met DigiD

Na het ophalen van uw ID-kaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Reizen naar Verenigd Koninkrijk 

Voor reizen naar het Verenigd Koninkrijk heeft u een paspoort nodig. Dit geldt voor Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. U kunt hier niet meer met een ID-kaart terecht. Op de website van Rijksoverheid kunt u een overzicht vinden van alle landen waar u naartoe kunt reizen met uw ID-kaart. 

Voorwaarden om een ID-kaart aan te kunnen vragen 

U moet de Nederlandse nationaliteit hebben om een ID-kaart aan te kunnen vragen. Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingenpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort

Mijn ID-kaart is kwijt of gestolen. Wat moet ik doen?

Reisdocumenten, zoals een ID-kaart, zijn eigendom van de Nederlandse staat. Bij diefstal of verlies moet u dat dan ook melden bij uw gemeente. De gemeente zorgt ervoor dat het nummer van het verloren of gestolen document in een landelijk systeem geregistreerd wordt. Hiermee wordt overal duidelijk dat het document ongeldig is. U hoeft hiervoor niet naar de politie.

Start direct met het melden van de vermissing

Mijn ID-kaart is kwijt of gestolen in het buitenland. Wat moet ik doen? 

Bent u in het buitenland en is uw Nederlandse ID-kaart gestolen? Of bent u deze verloren? Wat u moet doen hangt af van het land waar u bent en waar u naartoe reist. En hoe u reist. Voor meer informatie kijkt u op de website van Rijksoverheid.  

Heeft u uw vermiste ID-kaart teruggevonden?

Hebt u een nieuwe ID-kaart aangevraagd en vindt u daarna uw oude document terug? Dan moet u uw oude ID-kaart inleveren bij het Publiekscentrum.

Direct na het doorgeven van de vermissing is uw oude ID-kaart ongeldig. Het doorgeven van de vermissing kan niet worden teruggedraaid. Het document moet worden vernietigd.

Contact

Heeft u vragen? Neem contact op met het Publiekscentrum via telefoonnummer 14 010 of e-mailadres publiekscentrum@maassluis.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?