Leegstand melden
Wat is het?
De gemeente houdt een lijst bij van gebouwen die leeg staan. Als u eigenaar bent van een woning of ander gebouw dat leeg staat, dan moet u dit melden bij de gemeente. De gemeente gaat dan met u overleggen of het gebouw gebruikt kan worden. Zij kan dan gebruikers voordragen. Ook kan ze u verplichten het gebouw geschikt te maken voor gebruik.
Per 1 oktober 2010 is de Wet kraken en leegstand in werking. Door de gemeenteraad is op 4 juli 2017 de Leegstandverordening Maassluis 2017 vastgesteld.
Eigenaren van gebouwen (kantoor-, bedrijfs- en winkelruimte) in het werkingsgebied van de Leegstandverordening Maassluis 2017 welke langer dan zes maanden leeg staan, zijn verplicht de leegstand te melden bij de gemeente.
Wat moet ik doen?
De eigenaar meldt leegstand als het pand langer dan zes maanden leegstaat (artikel 3 eerste lid).
Voor de huidige reeds leegstaande panden vangt die termijn voor het eerst aan op de dag na de datum van inwerkingtreding van de leegstandverordening.
Voor het melden van leegstand wordt gebruik gemaakt van een door het college vastgesteld (digitaal) formulier (artikel 2). Op voorhand is duidelijk wat de verplichtingen zijn en hoe daaraan kan worden voldaan. Indien de vastgoedeigenaar dit meldingsformulier volledig invult en de leegstand tijdig meldt, wordt voldaan aan de meldingsplicht.
Veelgestelde vragen
Downloads
Document download informatie:
- Een pdf-bestand kunt u openen in verschillende PDF-lezers, zoals Adobe Reader.