Maatregelen Vlietlocatie

Graag informeren wij u over de extra maatregelen die zijn genomen over het parkeren in de binnenstad vanwege de bouw bij de Vlietlocatie en de komende informatiebijeenkomst op 6 november.

Naar aanleiding van de informatieavond van 30 september 2024 hebben de gemeente, ABB en het bestuur van het Stadshart extra overleg gevoerd op 7 oktober. Er is toen overeenstemming bereikt over maatregelen om de bereikbaarheid en het parkeren zo goed mogelijk te houden. 

Hieronder geven we een u korte samenvatting van de belangrijkste maatregelen, gevolgd door een uitgebreidere opsomming.

1.    De ruimte binnen de bouwplaats wordt niet alleen gebruikt voor het bouwen van de woningen. Het hele gebied gaat op de schop. Ook de riolering, kabels en leidingen, de bestrating, het straatmeubilair en de verkeersstructuur worden aangepakt en zullen worden voorbereid op de bouwplaats. Hiervoor terug krijgt u uiteindelijk een prachtige nieuwe overzichtelijke buitenruimte met logische verkeersstructuren.

2.    De opslag van bouwmaterialen voor de bouw op de Vlietlocatie vindt enkel op de bouwplaats plaats. Hiervoor wordt het RK-kerkterrein niet gebruikt.

3.    De Arthur van Schendelstraat blijft open gedurende de bouw (op incidentele korte afsluitingen i.v.m. werkzaamheden riool, kabels en leidingen na).Hierdoor blijven ook de 16 parkeerplaatsen in de Tuinstraat beschikbaar.

4.    ABB zal op de bouwhekken doeken plaatsen ter verfraaiing, reclame, maar ook met verwijzingen naar de parkeerplaatsen. Het is ook mogelijk in samenspraak met de winkeliers om met mooie bouwhekdoeken het Stadshart te promoten.

5.    De verwachting is dat de bouw van de woningen rond de bouwvak van 2026 gereed is. Nog voor de woonblokken volledig klaar voor oplevering zijn, wordt al met de definitieve aanleg van de openbare ruimte (straten, trottoirs, parkeerplaatsen e.d.) gestart, zodat bij oplevering de bereikbaarheid en de parkeerplaatsen beschikbaar zijn.  Hierdoor komen gedurende de afronding van de bouwperiode (voorjaar 2026) steeds meer parkeerplaatsen beschikbaar. Omdat in de afrondende fase ook de definitieve bestrating wordt aangelegd, zullen (een deel van de 35) parkeerplaatsen op het Boogertplein ook voor een korte periode worden afgesloten. Deze worden immers van nieuwe straattegels voorzien. Hierover wordt in een later stadium gecommuniceerd.

6.    Tijdens de bouw dient de bouwplaats, maar ook daarbuiten een veilige omgeving te zijn. Mocht het noodzakelijk zijn dat (i.v.m. onveilige situaties) toch aanvullende maatregelen getroffen dienen te worden, dan wordt dat tijdig met u gecommuniceerd.


Boogertplein

1.    Van 4 november tot 6 januari 2025 blijven de parkeerplaatsen op het Boogertplein voor ongeveer 70% beschikbaar. Op het Boogertplein zullen wel werkzaamheden uitgevoerd worden aan het riool, de kabels en leidingen. Hierdoor wisselt de positie van de beschikbare parkeerplekken. Ook de parkeerplaatsen aan de Anne de Vriesstraat, Zuidvliet, en een deel van de Arthur van Schendelstraat zullen beschikbaar blijven tot 6 januari 2025. 
2.    Het bouwterrein op het Boogertplein zal worden verkleind, door verplaatsing van de bouwhekken. Hierdoor zullen vanaf 6 januari ongeveer 35 parkeerplaatsen gedurende de gehele bouwperiode van de Vlietlocatie, beschikbaar blijven (dit is weergegeven in bijgaande tekening). Hierbij moet men er wel rekening mee houden dat er af en toe werkzaamheden aan het riool en de kabels en leidingen worden uitgevoerd, waardoor sommige parkeerplaatsen alsnog tijdelijk niet beschikbaar zijn.
3.    Op het Boogertplein zullen de huidige mindervalidenparkeerplaatsen behouden blijven.
4.    De blauwe zone op het Boogertplein blijft gehandhaafd. De tijden van de blauwe zone worden weluitgebreid. De blauwe kaart dient gebruikt te worden van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.
Arthur van Schendelstraat
5.    De Arthur van Schendelstraat zal gedurende de gehele bouwperiode open blijven voor verkeer, op enkele momenten na waarop er werkzaamheden in de straat moeten worden uitgevoerd. Er zal dan voor een alternatief gezorgd worden. In de Arthur van Schendelstraat blijven de parkeerplaatsen (zijde van de woningen) voor zover mogelijk beschikbaar. Tijdens de bouw wordt gemonitord welke parkeerplaatsen vanwege de draaicirkels van het bouwverkeer en de veiligheid niet gebruikt kunnen worden.

RK Kerkterrein  

6.    Op een deel van het RK Kerkterrein wordt ook een blauwe zone ingesteld tot het einde van de bouw van de Vlietlocatie. Ook voor deze blauwe zone geldt dat de blauwe kaart gebruikt dient te worden van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Het verkeersbesluit wordt in week 43 gepubliceerd. Op dit moment is nog niet duidelijk welke plekken exact binnen de zone zullen vallen. Nadat het verkeersbesluit is genomen worden de eerste 4 rijen parkeerplaatsen ingericht als blauwe zone. 
7.    Op het RK kerkterrein wordt een aantal extra parkeerplaatsen gecreëerd in het groen aan de rand van het terrein (zie tekening). Hoeveel dit er exact zijn, is nu nog niet bekend. Dit hangt namelijk af van de mogelijkheden tot aanleg. Er wordt gedacht aan rond de 10 parkeerplaatsen. Offertes hiervoor zijn opgevraagd bij de aannemer. 
Ontheffingen die op dit moment gelden voor de Anne de Vriesstraat, Boogertstraat en Zuidvliet kunnen gedurende de gehele bouwperiode ook op het RK kerkterrein gebruik van de ontheffing.

Parkeren aannemers
8.    Tot en met de bouwvak van 2025 parkeren alle (onder)aannemers volledig op de bouwplaats.
Voor de periode hierna worden de (onder)aannemers maar ook de ondernemers van het stadshart zelf met nadruk verzocht om verder van de bouwlocatie/het centrum af te parkeren. Hierdoor houden we parkeerplaatsen beschikbaar voor bezoekers van het Stadshart en omwonenden. ABB zal de aannemers en onderaannemers stimuleren elders te parkeren. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit wordt nageleefd.
Maarelplein
1.    De Corona opstelling (met meer ruimte tussen de kramen) op de vrijdagmarkt wordt zo snel mogelijk opgeheven, waardoor op vrijdag meer parkeerplaatsen op het Maarelplein beschikbaar komen. De vraag van de winkeliers of het mogelijk is om extra parkeerplaatsen te realiseren aan de Vlietzijde van het Maarelplein wordt onderzocht voor zowel fietsparkeren als autoparkeren. Wat de mogelijkheden zijn hangt af van of de ondergrond geschikt is om parkeerplaatsen aan te leggen. 
2.    Onderzocht wordt of (meer) fietsparkeren gerealiseerd kan worden op het Bloemhof, alsook op andere locaties. Een bewaakte fietsenstalling valt buiten dit project, maar wordt wel onderzocht.