Wat is het?

Heeft u wel eens last van uw buren? Bijvoorbeeld door lawaai, rommel of stank? Of vermoedt u dat er te veel mensen in een woning wonen? Dan kunt u ongewenst gedrag van verhuurders melden.

Melden woonoverlast

Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die handelt de klacht zelf af.

Woonoverlast, overbewoning en ongewenste verhuurpraktijken 

Alle Maassluizers moeten zich prettig en veilig thuis voelen in hun eigen huis en buurt. Een prettige woonomgeving speelt hierbij een grote rol. Soms ervaren bewoners woonoverlast door hun buren of omgeving. Er zijn verschillende vormen van woonoverlast. Denk aan: 

  • buren die lawaai maken
  • een bewoner die zich vreemd of luidruchtig gedraagt in zijn woning of op balkon
  • verloedering en vervuiling
  • te veel mensen die in een woning wonen, bijvoorbeeld door illegale kamerverhuur

Woonoverlast wordt vaak onderling opgelost, maar het kan ook voorkomen dat de gemeente of woningbouwcorporatie maatregelen moet nemen om deze woonoverlast op te lossen. 

Praktische tips om woonoverlast te voorkomen

Deze praktische tips kunnen bijdragen aan goed contact met uw buren:

  • Licht buren vooraf in over een feestje of een verbouwing, zodat ze zich daarop kunnen voorbereiden.
  • Neem binnen afscheid van gasten en niet buiten. 
  • Neem postpakketjes voor elkaar aan en geef ze bij thuiskomst meteen aan de buren. 
  • Zet af en toe ook de mini-container of afvalbak van uw buren even bij hun woning terug.
  • Verwijs uw eigen bezoek naar de gemeenschappelijke parkeerplaats en laat ze niet op de stoep parkeren of bij uw buren voor de deur. 
  • Houd rekening met uw buren. Zet uw geluidsapparatuur of uw televisie niet hinderlijk hard aan.
  • Voer geen vogels op plaatsen waar dit voor overlast kan zorgen. Achtergebleven voedsel trekt ook ongedierte aan. 
  • Laat uw kat of hond niet zwerven. Mochten ze onbedoeld toch hun behoefte doen op een plaats die daar niet voor bestemd is, ruim het dan direct op. In gemeenschappelijke ruimtes, zoals liften en gangen, moet u vervuiling door uw huisdier opruimen.
  • Maak afspraken met elkaar over het schoonhouden van het portiek en de trappen. Kom de afspraken hierover na.
  • Plaats vuilniszakken en grofvuil niet op plekken die voor iedereen toegankelijk zijn. De kans is groot dat anderen de zakken open maken of dat de zakken kapotgaan. 
  • Klussen in huis is af en toe noodzakelijk. Als u gaat boren, maakt dit vaak meer geluid dan u denkt. Ook al hebben uw buren er geen last van, slapende kinderen die een aantal etages hoger of lager wonen vaak wel. Stop op tijd, uiterlijk rond 19.30 uur.
  • Parkeer geen fietsen of brommers in de hal of op de galerij. 
  • Onderhoud regelmatig uw tuin. Onkruid verspreidt zich snel. Zorg ervoor dat uw buren hier geen last van hebben.
  • Neem contact op met uw buren als u bijvoorbeeld een schutting of schuur in uw tuin wilt plaatsen. 

Burenbemiddeling

Komt u er samen niet uit? Burenbemiddeling Maassluis kan helpen om irritaties bespreekbaar te maken en te voorkomen dat deze te hoog oplopen. Het team bestaat uit onpartijdige vrijwilligers die getraind zijn om problemen te bespreken en afspraken te maken. 

Op zoek naar een burenbemiddelaar? 

Heeft u een probleem met één van uw buren en wilt u een beroep doen op burenbemiddeling? Vul dan het contactformulier burenbemiddeling in of bel 010-4351022 voor meer informatie over burenbemiddeling.

Woonoverlast melden

Huurt u een woning van Maasdelta? 
Dan kunt u overlast melden via telefoonnummer 0181-603703 of via het formulier op de website van Maasdelta.

Huurt u een woning van Waterweg Wonen?
Dan kunt u overlast melden via telefoonnummer 010-248 8888 of via het formulier op de website van Waterweg Wonen.

Bent u zelf eigenaar van uw woning of eigenaar/bewoner van een appartement? Of huurt u een woning van een particulier en heeft u een klacht over uw woning of uw verhuurder? Dan kunt u dit melden bij de gemeente via telefoonnummer 14 010 of het digitale formulier Woonoverlast.

Ongewenste verhuurpraktijken

Huurt u een woning en denkt u dat u teveel huur betaalt? Of bent u van mening dat het bedrag wat u aan borg betaalt te hoog is? Dan biedt de Wet goed verhuurderschap mogelijkheden om de verhuurder aan te spreken.

De Wet goed verhuurderschap heeft als doel om ongewenst gedrag van verhuurders te voorkomen. In de Wet goed verhuurderschap staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Werken verhuurders niet volgens die regels? Dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven. Ook kunnen huurders ongewenst gedrag van verhuurders melden.

Regels

Dit zijn de 9 regels van goed verhuurderschap waaraan een goed verhuurder zich moet houden:

  1. De verhuurder mag de woningzoekende niet discrimineren.
  2. De verhuurder mag de huurder niet bedreigen of bang maken.
  3. De verhuurder mag maximaal 2 maanden 'kale' huur aan borg vragen, dat wil zeggen: zonder bijkomende kosten zoals gas, water, elektriciteit en servicekosten.
  4. De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
  5. De verhuurder moet huurders goed informeren over:
    • rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan)
    • de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt
    • contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken
    • informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    • de servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien
  6. De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (Burgerlijk Wetboek art 259 en 261 van boek 7).
  7. De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
  8. Begrenzing huurprijs: Woningwaarderingsstelsel (WWS) en Woningwaarderingsstelsel voor Onzelfstandige eenheden (WWSO).
  9. Begrenzing huurverhoging.

Denkt u dat uw verhuurder zich schuldig maakt aan ongewenste verhuurpraktijken? Dan kunt u hiervan melding maken bij het meldpunt Ongewenste verhuurpraktijken.

Buitenlandse werknemers

Er zijn extra regels voor verhuur aan buitenlandse werknemers (migranten). Om buitenlandse werknemers te beschermen, moeten werkgevers contracten voor werken en wonen scheiden. Ook moeten zij huurders schriftelijk informeren in een taal die zij begrijpen.

Meldpunt voor huurders 

Volgens de nieuwe wet moet elke gemeente een meldpunt hebben. Daar kunnen huurders en woningzoekenden een melding doen als de verhuurder zich niet aan de 9 regels van de Wet goed verhuurderschap houdt. Heeft u last van ongewenste verhuurpraktijken? Dan kunt dit melden bij de gemeente via onderstaande button of via telefoonnummer 14 010

Melden ongewenste verhuurpraktijken

Meer informatie

Brochure Discriminatie op de woningmarkt

Brochure Wet betaalbare huur

Huurprijscheck

Huurt u een particuliere woning of een woning van een woningcorporatie en denkt u dat uw huur te hoog is ? Doe een huurprijscheck, zodat u een indicatie heeft of uw huur te hoog is.

Bent u verhuurder?

Welke regels voor verhuurders en verhuurbemiddelaars gelden vanaf 1 juli 2023?

U moet zich vanaf 1 juli 2023 houden aan regels die huurmisstanden voorkomen. Bijvoorbeeld tegen intimidatie, woondiscriminatie of een te hoge borg. Dat staat in de nieuwe Wet goed verhuurderschap. Lees wat er voor u als verhuurder wijzigt.

1. U heeft een werkwijze om woondiscriminatie te voorkomen.

Om woondiscriminatie tegen te gaan, moet u:

  • een heldere en transparante selectieprocedure gebruiken en bekendmaken
  • gebruikmaken van niet-discriminerende voorwaarden voor het kiezen van een huurder
  • aan de afgewezen kandidaat-huurders uitleggen waarom voor een andere huurder is gekozen

Vanaf 1 januari 2024 moet u de werkwijze:

  • schriftelijk vastleggen
  • openbaar maken
  • aanpassen als dat nodig is
  • bekend maken bij uw eventuele werknemers

2. U mag de huurder niet intimideren.

U mag een huurder niet intimideren. Denk bijvoorbeeld aan dreigen om de huurovereenkomst te beëindigen of de elektriciteit af te sluiten.

3. U mag maximaal 2 maanden 'kale' huur aan borg vragen.

Vraagt u uw huurder een waarborgsom te betalen? Die waarborgsom mag sinds 1 juli 2023 maximaal twee maanden 'kale' huur zijn, dat wil zeggen: zonder bijkomende kosten zoals gas, water, elektriciteit en servicekosten.. Voor contracten afgesloten voor 1 juli 2023 mag dit maximaal drie maanden 'kale' huur zijn. Dat heeft de rechter bepaald. U moet de waarborgsom binnen 14 dagen na het einde van de huurovereenkomst aan uw huurder terugbetalen.

U mag alleen de volgende vier kosten verrekenen met de waarborgsom:

  • achterstallige huur
  • servicekosten
  • schade aan de huurwoning die voor de rekening van de huurder is
  • energieprestatievergoeding

Andere kosten, zoals administratiekosten, mogen niet verrekend worden met de waarborgsom. Bij verrekening met de waarborgsom betaalt u het resterende bedrag binnen 30 dagen na beëindiging van de huur terug aan de huurder.

U bent verplicht de huurder schriftelijk te informeren over een verrekening op de waarborgsom. Hierover stuurt u een volledige kostenspecificatie aan de huurder.

4. U legt alle afspraken met uw huurder schriftelijk vast.

Maak duidelijke afspraken met uw huurder. Sinds 1 juli 2023 bent u verplicht die afspraken met uw huurder vast te leggen in een huurcontract.

5. U geeft uw huurder informatie over de algemene rechten en plichten.

U moet de huurder bij het sluiten van het huurcontract schriftelijk informeren over de volgende punten:

  • De huurder mag de woning alleen gebruiken zoals met u is afgesproken.
  • U mag de woning alleen met toestemming van de huurder betreden. Er zijn enkele uitzonderingen voor deze regel.
  • De verschillende soorten huurovereenkomsten met de bijbehorende huur- en huurprijsbescherming. U kunt hiervoor verwijzen naar informatie over wat er in huurcontracten staat op Rijksoverheid.nl.
  • Wat de huurder kan doen als de woning gebreken heeft. U kunt hiervoor verwijzen naar Rijksoverheid.nl.
  • Een overzicht van waarvoor de huurder naar de Huurcommissie kan of naar de kantonrechter.
  • Als u een waarborgsom in rekening brengt, moet u de huurder informeren over:
    • de hoogte van de waarborgsom
    • de termijnen waarbinnen u de waarborgsom moet terugbetalen
    • de manier waarop u de waarborgsom moet terugbetalen
  • Contactgegevens zodat de huurder vragen over de woning kan stellen.
  • Als u servicekosten bij uw huurder in rekening brengt, moet u de huurder informeren over:
    • de hoogte van de servicekosten
    • uw jaarlijkse volledige kostenspecificatie
  • Vanaf 1 januari 2024 moet u de huurder ook informeren over de contactgegevens van het gemeentelijk meldpunt.

6. U mag geen onredelijke servicekosten vragen.

U mag geen onredelijke servicekosten aan uw huurder vragen. Ook geeft u de huurder ieder jaar een afrekening van de servicekosten.

7. De verhuurder mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.

8. Begrenzing huurprijs.

Het Woningwaarderingsstelsel (WWS) bepaalt hoeveel punten een huurwoning heeft. In de sectoren sociale huur en middenhuur bepaalt het puntenaantal de maximale huurprijs. Voor woningen in de vrije sector geldt geen maximale huurprijs. Het nieuwe stelsel is gemoderniseerd.

Het is verboden om een woonruimte te verhuren met een huurprijs die hoger ligt dan de maximale huurprijs op grond van het WWS, tenzij het gaat om woonruimte in de vrije sector (187 punten of meer).

9. Begrenzing huurverhoging.

Om aan te tonen dat uw huurprijs redelijk is, moet u vanaf 1 januari 2025 bij elk nieuw huurcontract een puntentelling van de woning voegen. U maakt zo’n puntentelling met de huurprijscheck van de Huurcommissie. Het resultaat van de Huurprijscheck is eenvoudig te downloaden als pdf die u kunt voegen bij het huurcontract. Ook als verhuurder kunt u een verzoek doen aan de Huurcommissie voor het beoordelen van een voorstel tot  huurverhoging wanneer de huurder bezwaar maakt.

Extra regels bij verhuur aan een arbeidsmigrant

Als u de woning aan een arbeidsmigrant verhuurt, dan gelden de volgende extra regels:

  • U moet de huurovereenkomst los van de arbeidsovereenkomst vastleggen.
  • De informatie over de algemene rechten en plichten van de huurder moet u aanbieden in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt of waar hij de voorkeur aan geeft.

Handhaving

Als u zich niet aan de regels houdt, kan de gemeente een boete of dwangsom geven. In het ergste geval kan de gemeente het beheer van uw woning overnemen. Belangrijk: bij een boete of woningbeheer worden uw gegevens openbaar gemaakt.

Meer informatie

Wet betaalbare huur voor verhuurders

Heeft u gevonden wat u zocht?