Woonvoorzieningen
Wat is het?
Vraagraak kan u helpen als u niet meer normaal uw woning kunt gebruiken. Bijvoorbeeld door een ziekte, een beperking of ouderdom.
Vraagraak zoekt samen met u naar een oplossing. In bepaalde gevallen kunt u een aanvraag doen voor hulp om de bereikbaarheid, toegang en het gebruik van uw woning te verbeteren. Deze hulp van de gemeente heet een woonvoorziening.
Wat moet ik doen?
- U gaat naar VraagRaak.
- U voert een gesprek over uw situatie.
- U geeft aan wat u zelf kunt doen en waar u hulp bij nodig hebt.
Hoe werkt het?
Welke hulp de gemeente geeft, hangt af van wat voor u de beste oplossing is. Allereerst bekijkt de gemeente of u geholpen bent met een algemene hulpdienst. Helpt dit u niet? Dan kan de gemeente u individuele hulp geven. De gemeente kan u bijvoorbeeld het volgende bieden:
- aanpassingen in uw woning
- een geldbedrag, zodat u zelf een woningaanpassing kunt betalen
- een vergoeding voor verhuizen
Soms vraagt de gemeente u een deel van de hulp zelf te betalen. Hoeveel u moet betalen hangt af van uw inkomen, uw persoonlijke situatie en de hulp die u krijgt.
Enkele voorbeelden van woningaanpassingen
- verbeteren van toegangspaden
- aanbrengen van hellingbanen
- de woning herkenbaar maken (bijvoorbeeld als u slechtziend bent)
- verbreden van deuren
- automatische deuropeners plaatsen
- drempels verwijderen
- toiletstoel/douchestoel plaatsen
- traplift installeren
Hoe lang duurt het?
Binnen 8 weken ontvangt u bericht of u de hulp krijgt. Deze termijn kan langer worden als er advies nodig is van externe instanties.
Extra informatie
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) wil dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig meedoen in de maatschappij. Voor bepaalde groepen mensen is dit niet altijd makkelijk. Denk aan ouderen of mensen met een lichamelijke of psychische beperking. Deze mensen kunnen ondersteuning krijgen. Zo kunnen ze zo veel mogelijk zelf blijven doen.