Minder rest, dat lukt best!

Meer onderdelen van het afval hergebruiken en minder restafval dragen bij aan een beter milieu, maar zorgt ook voor lagere kosten voor het ophalen en verwerken van ons afval. De eerste stap naar minder restafval, zet u thuis. Dat is de plek waar alle nog bruikbare grondstoffen het eenvoudigst van het afval gescheiden kunnen worden.


Scroll naar beneden als u zoekt naar de voorgestelde locaties voor onder- en bovengrondse afvalcontainers of hierover een zienswijze wilt indienen.



“Veel Maassluizers scheiden hun afval al goed en als wethouder 'afvalverwerking en duurzaamheid' ben ik daar heel trots op! Door materialen uit ons huisvuil opnieuw te gebruiken gaan er minder grondstoffen verloren en belandt er minder restafval in de verbrandingsoven. Toch bieden wij in Maassluis, gerekend per inwoner, jaarlijks nog te veel restafval aan. Zelfs ruim boven het Nederlands gemiddelde. Dat kan beter. Of zoals wij dat in Maassluis zeggen: Minder rest, dat lukt best! - Wethouder Denise Mulder-Solleveld

Beter Afval Scheiden

Om in Maassluis te komen tot meer hergebruik en dus minder restafval, heeft de gemeenteraad eind 2023 besloten tot Beter Afval Scheiden. Om u te informeren over deze nieuwe manier van afval inzamelen in Maassluis is de campagne ‘Minder rest, dat lukt best!’ gestart.
Door samen minder restafval aan te bieden, kunnen we de kosten voor de inzameling en de verwerking van het afval in de hand houden.

Hoe werkt het?

In alle Maassluise wijken komen er containers bij voor pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankkartons), voor gft+e (groente-, fruit-, tuinafval en etensresten) en voor papier (en karton).
Woont u in hoogbouw dan blijft u gebruikmaken van onder- en bovengrondse containers. In de zogenoemde milieuparkjes komen ook containers voor pmd, gft+e en papier.
Woont u in laagbouw dan ontvangt u minicontainers voor pmd, gft+e en papier. Voor restafval blijft u de onder- en bovengrondse containers gebruiken.
Iedereen in Maassluis ontvangt een afvalpas. Met deze pas krijgt u toegang tot de container(s) bij u in de buurt en bij de milieustraat.

Iedere gemeente besluit zelf op welke manier zij afval inzamelt. Deze manier is altijd maatwerk en verschilt daarom per gemeente. De gekozen nieuwe manier van afval inzamelen past het beste bij Maassluis als wij samen een betere afvalscheiding (minder restafval) willen bereiken.
De gemeente helpt u om het afval scheiden zo makkelijk mogelijk te maken. Door u goed te informeren en door de onder- en bovengrondse containers voor iedereen zo dicht mogelijk bij huis te plaatsen.

Waar komen de onder- en bovengrondse containers?

De gemeente onderzoekt per wijk/buurt waar de onder- en bovengrondse containers het beste geplaatst kunnen worden. Uitgangspunt is dat u niet ver hoeft te lopen om uw afval kwijt te kunnen. In het onderzoek wordt onder andere meegenomen:

  • hoeveel huishoudens er wonen in de wijk;
  • hoe groot de afvalcontainers moeten zijn;
  • hoe ver bewoners moeten lopen van hun huis naar de container;
  • hoe (verkeers)veilig de containers geleegd kunnen worden;
  • waar kabels en leidingen in de grond liggen.

Bewoners kunnen vervolgens reageren op deze voorlopige locaties voor onder- en bovengrondse containers.

Invoering per wijk/planning

Het Beter Afval Scheiden wordt per wijk/buurt ingevoerd. Gestart wordt met de wijken:

  1. Vogelbuurt (Burgemeesterswijk)
  2. Buurt rond zwembad Dol-fijn (Sluispolder Oost)
  3. Oranjebuurt (Taanschuurpolder)
  4. Kapelpolder
  5. Molenbuurt (Steendijkpolder Oost)
  6. Maasweg

Naar verwachting worden in deze wijken/buurten in het eerste kwartaal van 2025 de eerste onder- en bovengrondse containers geplaatst. U ontvangt dan ook de afvalpas. Levering van de minicontainers voor laagbouwwoningen staat gepland voor zomer 2025.

In de loop van 2025 volgen stapsgewijs ook de andere wijken/buurten. Als uw wijk aan de beurt is, ontvangt u tijdig informatie over de wijzigingen. Ook kunt u dan reageren op de voorgestelde locatie van de onder- en bovengrondse afvalcontainers in uw buurt.

Reageren op locaties onder- en bovengrondse containers (een zienswijze indienen)

Voor de zes wijken/buurten waar het Beter Afval Scheiden als eerste start, is het onderzoek naar de voorlopige locaties voor onder- en bovengrondse containers afgerond. De voorgestelde onder- en bovengrondse containerlocaties voor de Vogelbuurt, de buurt rond zwembad Dol-fijn, de Oranjebuurt, Kapelpolder, de Molenbuurt en de Maasweg zijn bekend.

Bekijk de voorgestelde onder- en bovengrondse containerlocaties op www.officielebekendmakingen.nl

Bekijk ook de kennisgeving over het ontwerp-aanwijzingsbesluit voor de ondergrondse containers voor huishoudelijk afval (fase 1) 

Het besluit over de locaties van de afvalcontainers wordt volgens een wettelijke procedure genomen. Als bewoner van de Vogelbuurt, de buurt rond zwembad Dol-fijn, de Oranjebuurt, Kapelpolder, de Molenbuurt en de Maasweg kunt u reageren op de voorgestelde containerlocaties (een zienswijze indienen).

In het reactieformulier wordt u gevraagd om de locatiecode van de onder- of bovengrondse container te vermelden. Deze locatiecodes vindt u op de plattegronden van de 'Ontwerplocaties' op www.officielebekendmakingen.nl

Alleen volledig ingevulde formulieren gelden als officiële zienswijze in de inspraakprocedure. Uw zienswijze moet uiterlijk op vrijdag 13 december 2024 door gemeente zijn ontvangen.

DigiDReageer op een voorgestelde afvalcontainerlocatie / zienswijze indienen 

Gemeente Maassluis gaat vertrouwelijk met uw gegevens om. Alle gegevens die u met ons deelt worden alleen gebruikt voor deze inspraakprocedure. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en alleen door de gemeente Maassluis. Wij delen uw gegevens niet met derden.

Wij behandelen uw reactie inhoudelijk binnen 6 weken. Op basis van de behandeling volgt er een uitspraak. Indien er iets onduidelijk is, nemen wij contact met u op alvorens een uitspraak te doen.
Zodra de uitspraak bekend is, krijgt u via een e-mail of brief bericht van ons. Wanneer de uitspraak negatief is, dat wil zeggen: de gemeente Maassluis wijst uw bezwaar af, kunt u in beroep gaan. Hiervoor start u een nieuwe procedure via de Raad van State. Houdt u er rekening mee dat de procedure starten (door particulieren) kosten met zich mee brengt van 187,00 euro.

De Raad van State beoordeelt of de gemeente aan haar wettelijke verplichtingen heeft voldaan in haar proces van besluitvorming over de plaatsing van boven- en ondergrondse afvalcontainers. In de meeste gevallen wordt de gemeente in het gelijk gesteld omdat is voldaan aan haar wettelijke verplichtingen.

Inloopspreekuren

Heeft u vragen over de nieuwe manier van afval inzamelen in Maassluis? Of over een voorlopige locatie voor een afvalcontainer bij u in de buurt?
Kom naar een van de inloopspreekuren over Beter Afval Scheiden (van tevoren aanmelden is niet nodig):

  • Dinsdag 5 november 2024, 9.00 tot 11.00 uur, bij Stadsbedrijf (Heldringstraat 6)
  • Maandag 11 november 2024, 19.00 tot 21.00 uur, in het stadhuis (Koningshoek 93.050)
  • Dinsdag 19 november 2024, 9.00 tot 11.00 uur, bij Stadsbedrijf (Heldringstraat 6)
  • Dinsdag 26 november 2024, 13.00 tot 15.00 uur, bij Stadsbedrijf (Heldringstraat 6)
  • Maandag 2 december 2024, 19.00 tot 21.00 uur, in het stadhuis (Koningshoek 93.050)
  • Dinsdag 10 december 2024, 13.00 tot 15.00 uur, bij Stadsbedrijf (Heldringstraat 6)

Vragen stellen kan ook via e-mailadres afvalscheiden@maassluis.nl of telefoonnummer 14 010.

Veelgestelde vragen en antwoorden over Beter Afval Scheiden

Elk huishouden heeft afval. Door het afval beter te scheiden kunnen veel grondstoffen opnieuw worden gebruikt. Zo hoeft er minder restafval te worden verbrand. Dat is goed voor het milieu en het drukt de kosten van afvalverwerking. Minder rest, dat lukt best!

Wat is 'Beter Afval Scheiden'

Om in Maassluis te komen tot meer hergebruik en dus minder restafval, heeft de gemeenteraad eind 2023 besloten tot Beter Afval Scheiden. Door samen minder restafval aan te bieden, kunnen we de kosten voor de inzameling en de verwerking van het afval in de hand houden. De invoering gaat wijk voor wijk.
In alle Maassluise wijken komen er uiteindelijk containers bij voor pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankkartons), voor gft+e (groente-, fruit-, tuinafval en etensresten) en voor papier (en karton). Woont u in hoogbouw dan blijft u gebruikmaken van onder- en bovengrondse containers. In de zogenoemde milieuparkjes komen ook containers voor pmd, gft+e en papier. Woont u in laagbouw dan ontvangt u minicontainers voor pmd, gft+e en papier. Voor restafval blijft u de onder- en bovengrondse containers gebruiken.
Iedereen in Maassluis ontvangt een afvalpas. Met deze pas krijgt u toegang tot de container(s) bij u in de buurt en bij de milieustraat.

Waarom kiest de gemeente voor 'Beter Afval Scheiden'?

De gemeente Maassluis wil de hoeveelheid restafval aanzienlijk verminderen. Veel afval bestaat nog uit waardevolle grondstoffen die bruikbaar zijn voor nieuwe producten. Met de invoering van Beter Afval Scheiden zetten we een belangrijke stap om het restafval in de gemeente Maassluis te verminderen. In alle Maassluise wijken komen er uiteindelijk containers bij voor pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankkartons), voor gft+e (groente-, fruit-, tuinafval en etensresten) en voor papier (en karton). De gemeente helpt u om het afval scheiden zo makkelijk mogelijk te maken. Onder andere door de onder- en bovengrondse containers voor iedereen zo dicht mogelijk bij huis te plaatsen.

Iedere gemeente besluit zelf op welke manier zij afval inzamelt. Deze manier is altijd maatwerk en verschilt daarom per gemeente. De gekozen nieuwe manier van afval inzamelen past het beste bij Maassluis als wij samen een betere afvalscheiding (minder restafval) willen bereiken.

Wanneer start het 'Beter Afval Scheiden' in mijn wijk/buurt?

Het Beter Afval Scheiden wordt per wijk/buurt ingevoerd. Gestart wordt met de wijken:

  1. Vogelbuurt (Burgemeesterswijk)
  2. Buurt rond zwembad Dol-fijn (Sluispolder Oost)
  3. Oranjebuurt (Taanschuurpolder)
  4. Kapelpolder
  5. Molenbuurt (Steendijkpolder Oost)
  6. Maasweg

Naar verwachting worden in deze wijken/buurten in het eerste kwartaal van 2025 de eerste onder- en bovengrondse containers geplaatst. U ontvangt dan ook de afvalpas. Levering van de minicontainers voor laagbouwwoningen staat gepland voor zomer 2025.

In de loop van 2025 volgen stapsgewijs ook de andere wijken/buurten. Als uw wijk aan de beurt is, ontvangt u tijdig informatie over de wijzigingen. Ook kunt u dan reageren op de voorgestelde locatie van de onder- en bovengrondse afvalcontainers in uw buurt.

Wat verandert er voor mij? Wat moet ik doen?

Door de nieuwe manier van afvalinzameling maken we voor u het scheiden van grondstoffen gemakkelijk. Woont u in hoogbouw dan blijft u gebruikmaken van onder- en bovengrondse containers. In de zogenoemde milieuparkjes komen ook containers voor pmd, gft+e en papier. Woont u in laagbouw dan ontvangt u minicontainers voor pmd, gft+e en papier. Voor restafval blijft u de onder- en bovengrondse containers gebruiken. Uit ervaring blijkt dat inwoners gemiddeld tweemaal per week naar de onder- of bovengrondse restafvalcontainer lopen.

Waar wordt naar gekeken bij het bepalen van een locatie voor een onder- of bovengrondse afvalcontainer?

De gemeente onderzoekt per wijk/buurt waar de onder- en bovengrondse containers het beste geplaatst kunnen worden. Uitgangspunt is dat u niet ver hoeft te lopen om uw afval kwijt te kunnen. In het onderzoek wordt onder andere meegenomen:

  • hoeveel huishoudens er wonen in de wijk;
  • hoe groot de afvalcontainers moeten zijn;
  • hoe ver bewoners moeten lopen van hun huis naar de container;
  • hoe (verkeers)veilig de containers geleegd kunnen worden;
  • waar kabels en leidingen in de grond liggen.

Bewoners kunnen vervolgens reageren (een zienswijze indienen) op deze voorlopige locaties voor onder- en bovengrondse containers.

Hoe zit het met stankoverlast?

Stankoverlast bij onder- en bovengrondse containers voor restafval komt amper voor. Als u uw gft+e afval goed scheidt en niet in de restafval-container doet, dan wordt stankoverlast voorkomen. De onder- en bovengrondse containers worden jaarlijks gereinigd.

Hoe zit het met geluidsoverlast?

Door de aanwezigheid van dempers op de containerklep is, bij normaal gebruik, de geluidsproductie beperkt. De ervaring leert dat deze geluiden verdwijnen in omgevingsgeluid. Het geluid van het legen van de containers is vergelijkbaar met de huidige situatie waarbij de minicontainers worden opgehaald door een vrachtwagen.

Hoe wordt voorkomen dat afval naast de container wordt gezet en de openbare ruimte vervuilt? 

De ervaring leert dat het bij 80% van de containers goed gaat en het netjes blijft rond de afvalcontainer. Wanneer wij in een wijk starten met Beter Afval Scheiden informeren we alle bewoners over de 'spelregels' en zien we toe op de naleving van deze regels. De gemeente houdt in de gaten waar er naast containers afval wordt bijgeplaatst. Waar mogelijk worden inwoners actief aangesproken en waar nodig wordt handhaving ingeschakeld.

Hoe vaak wordt de restafval-container geleegd? 

In de onder- en bovengrondse containers zijn voorzien van software die registreert hoe vaak de klep opent. Medewerkers van Stadsbedrijf krijgen een seintje als de container voor 80% vol is en zullen dan de container zo snel mogelijk legen.

Hoe zit het met privacy? Worden op de afvalpas ook persoonsgegevens geregistreerd?

Iedereen in Maassluis ontvangt een afvalpas. De afvalpas is gekoppeld aan het adres van de woning. De afvalpas bevat geen verdere persoonsgegevens. De afvalpas werkt alleen bij de onder- en bovengrondse afvalcontainers in de wijk/buurt rond de woning en geeft toegang tot de milieustraat. Via de afvalpas wordt bijgehouden waar en wanneer afval wordt aangeboden. De afvalpas moet zo het dumpen van afval en ander misbruik tegengaan.

Heeft u verdere vragen over de afvalpas of de privacy? Neem gerust contact op met de gemeente via 14 010.

Waarom kan de huidige minicontainer niet worden aangepast? En is de pmd-container nieuw?

Veel minicontainers die in Maassluis worden gebruikt zijn al behoorlijk oud. Daarom ontvangt u nieuwe containers voor pmd, gft+e en papier. De oude minicontainers voor restafval worden gerecycled tot nieuwe containers.

Mag ik gebruikmaken van een andere onder- en bovengrondse afvalcontainer in de buurt?

Met uw afvalpas kunt u alle onder- en bovengrondse afvalcontainers in uw wijk gebruiken. In andere wijken heeft u geen toegang tot de containers. Zo voorkomen wij dat in andere wijken de afvalcontainers te snel vol raken. Het aantal containers per wijk is afgestemd op de verwachtte hoeveelheid restafval van de bewoners in die wijk.

Welk afval moet in welke container?

Op de website van Milieu Centraal leest u in de Afvalscheidingswijzer welk afval u in welke container gooit.

Wat gebeurt er met de milieuparken in wijken en bij winkelcentra?

De milieuparken bij de winkelcentra blijven bestaan. De inzameling van glas, papier/karton, plastic, textiel en kleding is onderdeel van Beter Afval Scheiden' en blijft ongewijzigd.

Moeten ouderen en mensen met een beperking ook met restafval naar de onder- en bovengrondse afvalcontainers? 

De nieuwe regels gelden voor iedereen. Uitgangspunt is dat de onder- en bovengrondse containers voor iedereen zo dicht mogelijk bij huis geplaatst worden.

Wij gaan ervan uit dat degene die verantwoordelijk is voor het (laten) doen van boodschappen, ook verantwoordelijk is voor het (laten) weggooien van het restafval in de hiervoor bestemde verzamelsystemen. Hierbij is de inzet van mensen in het sociale netwerk van belang. Mochten er mensen in beeld zijn die desondanks toch een mogelijke maatwerkoplossing nodig hebben, dan gaat de gemeente met deze mensen in gesprek.

Kan ik een extra afvalpas aanvragen?

De afvalpas is gekoppeld aan uw adres. Per huishouden ontvangt u één afvalpas. Het is niet mogelijk om een tweede pas aan te vragen.

Mijn afvalpas geeft een foutmelding bij gebruik. Wat kan ik doen?

Als de afvalpas een foutmelding geeft bij gebruik, neem dan contact op met Stadsbedrijf via telefoonnummer 14 010. Als er een technisch defect is bij uw afvalpas, wordt deze kosteloos vervangen.

Mijn afvalpas is gestolen of beschadigd. Wat kan ik doen?

Bent u de afvalpas kwijt (diefstal) of is deze beschadigd? Dan kunt u tegen betaling een nieuwe afvalpas aanvragen bij Stadsbedrijf via telefoonnummer 14 010. Als u een nieuwe afvalpas aanvraagt, wordt automatisch uw oude afvalpas geblokkeerd. Zodra de nieuwe afvalpas klaar is, kunt u deze ophalen bij Stadsbedrijf (Heldringstraat 6). Een vervangende afvalpas kost 15,00 euro. U betaalt dit bedrag op het moment dat u de nieuwe afvalpas ophaalt.

Waar laat ik de afvalpas als ik ga verhuizen?

De afvalpas is gekoppeld aan uw adres en hoort bij de woning. Laat de afvalpas bij verhuizing achter in de woning. De afvalpas werkt alleen bij de onder- en bovengrondse afvalcontainers in de wijk/buurt rond de woning.

Ik ben verhuisd, maar in de nieuwe woning is geen afvalpas aanwezig. Wat kan ik doen?

Bent u verhuisd en is de afvalpas niet in de nieuwe woning aanwezig? Dan kunt u op vertoon van uw huur- of koopcontract binnen 3 maanden na verhuizing gratis een nieuwe afvalpas aanvragen bij Stadsbedrijf via telefoonnummer 14 010.

Staat uw vraag niet bij bovenstaande veelgestelde vragen? Stel uw vraag dan per e-mail: afvalscheiden@maassluis.nl.